Dag 2
Opstart
Varighed: 20 min.
Hver dag starter med en fælles opstart med en sang, en leg, et spejderråb og en historie, hvor hele klassen er samlet.
Materialer du skal skaffe
- Print Historien om Pia Pindsvin
Insektfælde
Varighed: 30 min.
Eleverne skal bygge en faldfælde til at fange insekter i. Hver patrulje får to syltetøjsglas, som skal graves ned i jorden, så kanten af syltetøjsglasset flugter med jordoverfladen.
Materialer du skal skaffe
- 10 syltetøjsglas (2 pr. patrulje)
- 5 spader (1 pr. patrulje)
Billedlotteri
Varighed: 15-30 min
Eleverne skal genkende dyr og planter og placere dem på de rigtige billedlotteriplader.
Materialer du skal skaffe
- Elefantsnot
- Print, laminering og udklipning af brikker (findes i kopiark)
- Print og laminering af plader (findes i kopiark)
- Print spørgsmål (findes i kopiark)
Kram et træ
Varighed: 10-20 min
Genkendelsesøvelse, hvor eleverne med bind for øjnene skal føle på et træ og finde det igen
Materialer du skal skaffe
- Et område med træer
Edderkoppespind
Varighed: 20-30 min
Eleverne skal samarbejde om at få patruljen flyttet fra den ene side af et “edderkoppespind” til den anden uden at røre jorden.
Materialer du skal skaffe
- Snor/tov
- Et område med træer
Snor
Varighed: 15-45 min
Eleverne laver deres egen snore, som de bruger til snoreleg og til at binde knob
Materialer du skal skaffe
- 7 ruller garn i forskellige farver (gerne flere)
- 28 sakse
- 28 blyanter
Afrunding
Varighed: 30 min.
En fast afslutning på dagen, hvor Pia Pindsvin spørger lidt ind til dagen og eleverne udfylder en side i deres spejderbog. Formålet er at få afrundet dagen på en tryg og rolig måde samt hjælpe eleverne med reflektere over, hvad de har lært.
Materialer du skal skaffe
- Børnene skal huske deres penalhuse
- Evt. ekstra blyanter og farveblyanter
Verdenshjørner
Varighed: 60-90 min
Eleverne hører om verdenshjørnerne Nord, Syd, Øst og Vest. Laver puslespil med en kompasrose samt tegner og finder vej ved hjælp af verdenshjørnerne.
Materialer du skal skaffe
- 28 stykker ternet papir
- 28 blyanter
- 10 kegler pr. patrulje
- Print kopiark med opgaver til eleverne
Godmorgen Godmiddag Godaften
Varighed: 15 min.
Bevægelsesleg, hvor det handler om at løbe hurtigt. Legen er god, hvis eleverne har brug for at bevæge sig.
Her Kommer Dyrene
Varighed: 15 min.
Leg, hvor eleverne både skal samarbejde og blive enige i deres patrulje om hvilket dyr de vil være, bruge deres krop til at kopiere et dyr samt løbe for ikke at blive fanget.
To Mand Frem For En Enke
Varighed: 15 min.
Fangeleg, hvor eleverne har en makker, og prøver at undgå at blive fanget af enken. En god leg, hvis eleverne har brug for at bevæge sig.