Dag 5

Morse og mad på bål

Opstart

Varighed: 20 min.

Hver dag starter med en fælles opstart med en sang, en leg, et spejderråb og en historie, hvor hele klassen er samlet.

Materialer du skal skaffe

  • Print Historien om Pia Pindsvin

Morse

Varighed: 90 min

Lær at signalere til hinanden med et hemmeligt sprog. Vi skal både skrive og tyde morse.

Materialer du skal skaffe

  • M&M's
  • Labre larver

Bålhygge

Varighed: 90 min

Eleverne skal lave en snack over bål med en pind de har snittet eller et grillspyd/bambuspind.

Materialer du skal skaffe

  • Tændstikker
  • Papir/avis/tændblokke
  • Kniv
  • Økse
  • Brænde i forskellige tykkelser
  • MADVARER til bålsnack
  • 28 pinde til at lave mad på - alternativt grillspyd
  • Print af kopiark med opskrifter

Bålhygge

Varighed: 90 min

Eleverne skal lave en snack over bål med en pind de har snittet eller et grillspyd/bambuspind.

Materialer du skal skaffe

  • Tændstikker
  • Papir/avis/tændblokke
  • Kniv
  • Økse
  • Brænde i forskellige tykkelser
  • MADVARER til bålsnack
  • 28 pinde til at lave mad på - alternativt grillspyd
  • Print af kopiark med opskrifter

Afrunding

Varighed: 30 min.

En fast afslutning på dagen, hvor Pia Pindsvin spørger lidt ind til dagen og eleverne udfylder en side i deres spejderbog. Formålet er at få afrundet dagen på en tryg og rolig måde samt hjælpe eleverne med reflektere over, hvad de har lært.

Materialer du skal skaffe

  • Børnene skal huske deres penalhuse
  • Evt. ekstra blyanter og farveblyanter

Tid til overs, så prøv DISSE aktiviteter

Simon Siger

Varighed: 15 min.

En klassisk leg, hvor eleverne både skal lytte opmærksomt og bruge deres krop.  En elev er den, og de andre elever skal gøre som han siger, men kun, når han siger “Simon siger” før ordren.

Æg-Puppe-Larve-Sommerfugl

Varighed: 15 min.

Sjov og kropslig leg, hvor eleverne lærer, hvordan en sommerfugl udvikles fra først at være et æg, til dernæst at blive en larve, en puppe og til sidst en sommerfugl.

Under Høgens Vinger

Varighed: 15 min.

En fangeleg, hvor der bliver flere fangere undervejs og eleverne derfor skal samarbejder om at fange de sidste og hurtigste elever.