Dag 3
Opstart
Varighed: 20 min.
Hver dag starter med en fælles opstart med en sang, en leg, et spejderråb og en historie, hvor hele klassen er samlet.
Materialer du skal skaffe
- Print Historien om Pia Pindsvin
Krible-krable-liv
Varighed: 45 min
Eleverne skal bestemme insekter og planter med hjælp fra bestemmelsesdugen.
Materialer du skal skaffe
- Print kopiark med sjove fakta om krible-krable-dyr (findes under materialer på undervisersiden)
Snegle- og insektræs
Varighed: 30 min
Eleverne vælger en snegl eller et insekt fra terrariet, som kan kravle/krybe. De sættes på samme tid på en lille væddeløbsbane, for at se hvilket insekt, der er hurtigst.
Materialer du skal skaffe
- Ingen
Kniv
Varighed: 90 min
Eleverne skal lære at håndtere kniven forsvarligt og bruge den til at snitte i en pind. Til slut får eleverne et knivbevis.
Materialer du skal skaffe
- 28 knive/dolke - en til hver elev (kan i ikke skaffe dolke, kan urteknive bruges)
- Hvis der ikke er træer på skolen: 28 pinde med en diameter på 1-2 cm, gerne friske, så de er nemme at snitte i.
- 28 print af knivbevis (kopiark)
Naturbingo
Varighed: 30 min
Eleverne skal finde planter i naturen og bruge dem til naturbingo. Hvem får først hele bakken fuld med de rigtige ting fra naturen?
Afrunding
Varighed: 30 min.
En fast afslutning på dagen, hvor Pia Pindsvin spørger lidt ind til dagen og eleverne udfylder en side i deres spejderbog. Formålet er at få afrundet dagen på en tryg og rolig måde samt hjælpe eleverne med reflektere over, hvad de har lært.
Materialer du skal skaffe
- Børnene skal huske deres penalhuse
- Evt. ekstra blyanter og farveblyanter
Dyr af genbrugsmaterialer
Varighed: 30 - 45 min
Eleverne skal bygge et dyr ud af egnede genbrugsmaterialer. For eksempel rengjorte mælkekartoner, dåser, toiletruller, æsker mv.
Materialer du skal skaffe
- Egnede genbrugsmaterialer
- Noget at sætte affaldet sammen med f.eks. lim, limpistol eller tape.
- 6 sorte sække
Kameler I Sandstorm
Varighed: 15 min.
Leg, hvor eleverne lærer om verdenshjørnerne. Eleverne skal følge lærerens instruks og gå i forskellige kompasretninger.
Kluddermor
Varighed: 15 min.
Leg, hvor eleverne kommer fysisk tæt på hinanden idet de bliver kludret godt og grundigt sammen. En god leg, når man skal lære hinanden at kende.
Zoologiskhave (frugtsalat)
Varighed: 15 min.
Bevægelsesleg, hvor eleverne træner dyrenavne. Legen kan også laves med for eksempel tal, bogstaver eller insekter.