Dag 3

Insekter og knivbevis

Opstart

Varighed: 20 min.

Hver dag starter med en fælles opstart med en sang, en leg, et spejderråb og en historie, hvor hele klassen er samlet.

Materialer du skal skaffe

  • Print Historien om Pia Pindsvin

Krible-krable-liv

Varighed: 45 min

Eleverne skal bestemme insekter og planter med hjælp fra bestemmelsesdugen.

Materialer du skal skaffe

  • Print kopiark med sjove fakta om krible-krable-dyr (findes under materialer på undervisersiden)

Snegle- og insektræs

Varighed: 30 min

Eleverne vælger en snegl eller et insekt fra terrariet, som kan kravle/krybe. De sættes på samme tid på en lille væddeløbsbane, for at se hvilket insekt, der er hurtigst.

Materialer du skal skaffe

  • Ingen

Kniv

Varighed: 90 min

Eleverne skal lære at håndtere kniven forsvarligt og bruge den til at snitte i en pind. Til slut får eleverne et knivbevis.

Materialer du skal skaffe

  • 28 knive/dolke - en til hver elev (kan i ikke skaffe dolke, kan urteknive bruges)
  • Hvis der ikke er træer på skolen: 28 pinde med en diameter på 1-2 cm, gerne friske, så de er nemme at snitte i.
  • 28 print af knivbevis (kopiark)

Dyr af genbrugsmaterialer

Varighed: 30 - 45 min

Eleverne skal bygge et dyr ud af egnede genbrugsmaterialer. For eksempel rengjorte mælkekartoner, dåser, toiletruller, æsker mv.

Materialer du skal skaffe

  • Egnede genbrugsmaterialer
  • Noget at sætte affaldet sammen med f.eks. lim, limpistol eller tape.
  • 6 sorte sække

Naturbingo

Varighed: 30 min

Hvem får først hele pladen fuld med de rigtige ting fra naturen?

Materialer du skal skaffe

  • Print en bingoplade til hver elev + en ekstra til dig selv

Afrunding

Varighed: 30 min.

En fast afslutning på dagen, hvor Pia Pindsvin spørger lidt ind til dagen og eleverne udfylder en side i deres spejderbog. Formålet er at få afrundet dagen på en tryg og rolig måde samt hjælpe eleverne med reflektere over, hvad de har lært.

Materialer du skal skaffe

  • Børnene skal huske deres penalhuse
  • Evt. ekstra blyanter og farveblyanter

Tid til overs, så prøv disse aktiviteter

Kameler I Sandstorm

Varighed: 15 min.

Leg, hvor eleverne lærer om verdenshjørnerne. Eleverne skal følge lærerens instruks og gå i forskellige kompasretninger.

Kluddermor

Varighed: 15 min.

Leg, hvor eleverne kommer fysisk tæt på hinanden idet de bliver kludret godt og grundigt sammen. En god leg, når man skal lære hinanden at kende.

Zoologiskhave (frugtsalat)

Varighed: 15 min.

Bevægelsesleg, hvor eleverne træner dyrenavne. Legen kan også laves med for eksempel tal, bogstaver eller insekter.