Dag 4
Opstart
Varighed: 20 min.
Hver dag starter med en fælles opstart med en sang, en leg, et spejderråb og en historie, hvor hele klassen er samlet.
Materialer du skal skaffe
Print Historien om Pia Pindsvin
Førstehjælp
Varighed: 80 min
Eleverne lærer med Pia Pindsvin både som “offer” og som den, der hjælper, hvordan det er hensigtsmæssigt at reagere i forskellige situationer.
Materialer du skal skaffe
Alle elever tager et tøjdyr med
Førstehjælpskasse
2 tæpper til kimsleg
Vandhane i nærheden
Print af Børnenes ABC
Print Tilkald hjælp Husker 1-1-2
Mudderbingo
Varighed: 45 min
Eleverne får udleveret en bingoplade hver med billede af forskellige ting. Børnehaveklasselederen råber en ting op og viser den samtidig. Hvis en elev har en af de ting, der bliver råbt op på sin plade, for eksempel en kop, skal eleven løbe op til mudderbaljen og finde koppen i mudderet. Når eleven har fundet koppen, må han/hun lægge den på sin bingoplade. Det gælder om hurtigst at få hele pladen fuld.
Materialer du skal skaffe
Print og laminer bingoplader
2 store baljer med mudder
Baljer med rent vand + håndklæder
3 sæt med ting (se uddybet aktivitetsbeskrivelse)
Naturløb
Varighed: 30-45 min
Eleverne skal finde 30 poster dyr og planter, der er fordelt i området og notere bogstaver og tal på et svarark.
Materialer du skal skaffe
Snor eller elefantsnot/hæftemasse til at fastgøre posterne
Blyanter til eleverne
Print med svarark til eleverne (findes i kopiark Naturløb)
Print med svarark med de korrekte svar (findes i kopiark Naturløb)
Print og evt. laminering af alle poster (findes i kopiark Naturløb)
Afrunding
Varighed: 30 min.
En fast afslutning på dagen, hvor Pia Pindsvin spørger lidt ind til dagen og eleverne udfylder en side i deres spejderbog. Formålet er at få afrundet dagen på en tryg og rolig måde samt hjælpe eleverne med reflektere over, hvad de har lært.
Materialer du skal skaffe
Børnene skal huske deres penalhuse
Evt. ekstra blyanter og farveblyanter
Kongens Efterfølger
Varighed: 15 min.
En sjov og fjollet leg, hvor eleverne både skal være opmærksomme på kongen og bruge deres krop og fantasi til at finde på sjove bevægelser.
Pandekage Med Syltetøj
Varighed: 15 min.
En leg, hvor eleverne skal lytte opmærksomt og prøve at gætte, hvilken kamerat det er, der siger “Pandekage med syltetøj” med fordrejet stemme.
Tørklædeleg
Varighed: 15 min.
En bevægelsesleg, hvor eleverne både skal være snedige og smidige. En leg minder lidt om twister.